Maandag 28 juli de “Marmer-weg” - Reisverslag uit Pushkar, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu Maandag 28 juli de “Marmer-weg” - Reisverslag uit Pushkar, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu

Maandag 28 juli de “Marmer-weg”

Blijf op de hoogte en volg Rudi en Willie

28 Juli 2014 | India, Pushkar

Vandaag gaan we op weg naar Pushkar. Weer 5 á 6 uur in de auto. Meestal is er onderweg van alles te zien en te beleven, dus we zijn weer benieuwd.
Ook andere dagen dat we in de auto van de ene stad naar de andere reden, hebben we onderweg gezien dat er overal in Rajasthan aan de snelwegen wordt gebouwd. De verbindingswegen tussen de grote steden worden verbreed van tweebaansweg tot vierbaans. Steeds rijden we over nieuw aangelegde stukken asfalt of we rijden langs of over wegwerkzaamheden. Soms hebben we een stuik tweebaansweg dat inderdaad aan vernieuwing toe is.
Het eerste 60 km., van Udaipur tot voorbij Nathdwara, rijden we constant langs marmerbedrijven. De eerste kilometers staan er vooral marmeren beelden, zuilen,huistempeltjes, enz. langs de weg. Daarna kilometerslang velden met marmeren platen. Niets dan marmeren platen. Af en toe zien we een vrachtwagen met 3 of vier grote blokken meestal wit marmer van 1,5 x 1,5 x 2 á 3 meter voorbij komen. Als ik wat foto’s neem en een praatje probeer te maken met een paar mannen langs de kant van de weg, zwaait een man in “kantoorkleding” dat ik ook in de fabriek mag komen fotograferen. Hij blijkt de manager en leidt mij rond langs de gigantische zaagmachines waarmee een blok in een keer in platen van ca. 2 cm. dik wordt gezaagd. Later worden deze platen weer verzaagd tot kleinere platen. Er zijn ook machines waarmee dikke platen en blokken worden gezaagd. Het water dat wordt gebruikt bij het zagen wordt opgevangen in bassins. Ik kan er niet achterkomen wat er verder mee gebeurt. Later rijden we voorbij een tankwagen waar een witte drab over ligt. Even verder ligt een grote berg wit spul langs de weg. Ik vermoed dat het marmerstof dat in de bassins bezinkt, eruit wordt gezogen of geschept in de tankwagen en langs de weg wordt gestort.