Maandag 21 juli Jaisalmer - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu Maandag 21 juli Jaisalmer - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu

Maandag 21 juli Jaisalmer

Blijf op de hoogte en volg Rudi en Willie

25 Juli 2014 | India, Jaisalmer


’s Morgens vroeg naar een “sunrisepoint” bij een kunstmatig meertje, om foto’s te maken. Helaas wordt het licht van de opkomende zon volledig diffuus door de sluierbewolking. Ik had de foto’s ook overdag kunnen nemen. Morgenstond heeft vandaag geen goud in de mond. Later zie ik dat één van de prachtige foto’s in onze reisgids, hier is genomen. Toen was er wel zon. Wat had het mooi kunnen zijn. Nou ja, de foto was dus toch al eerder gemaakt.
In een tempeltje dichtbij komen we een Sadhu tegen. Jammer genoeg is hij kennelijk van een zwijgende orde en wil hij niet op de foto.
Rest van de dag rust en dagboek bijgewerkt.
’s Avonds met de auto naar een Jain-tempel buiten de stad. De tempel is van binnen en van buiten zeer rijk bewerkt met beeldhouwwerk. Of misschien moet ik zeggen steenhouwerswerk, want de uitvoering is vrij grof. Maar in zijn totaliteit wel indrukwekkend. De tempel is nogal sober ingericht. Er zijn 3 verdiepingen. Op elke verdieping is een kapelletje/altaar met 3 beelden soms 1 wit – 2 zwart, soms andersom.
Om het tegenvaller van vanmorgen te proberen goed te maken, gaan we naar een “sunsetpoint”. Helaas is het resultaat hetzelfde: Op het moment suprême zakt de zon weg in smog en sluiterbewolking aan de horizon.
Als ik denk dat ik dan maar wacht tot het fort, waar we vanaf hier ook een mooi zicht ophebben, in de schijnwerpers is gezet wordt geroepen dat de poort van de crematieplaats waar we ons hebben opgesteld, gaat sluiten. Het zit niet mee. Nou ja,de foto’s maak ik later alsnog vanaf het dak van ons hotel.
De crematieplaats zelf was wel een verrassing. Naar aanleiding van ons bezoek aan de crematieplaats Divikund, afgelopen zaterdag, had ik al eens aan Parveen gevraagd, waar de hindoes tegenwoordig hun doden cremeren. Hij begreep mij niet, of wilde mij niet begrijpen maar wijzer werd ik niet. Hier hebben we het antwoord. De plaats heeft ook een aantal koepeltjes waar as van overledenen wordt bijgezet. Bovendien is er een verhoogde plaats met rondom allerlei soorten brandhout. Met dit hout wordt op de verhoogde plaats wordt een brandstapel gemaakt voor de crematie. Weer een vraag aanschouwelijk beantwoord.
Met chauffeur gesproken over vervolg van de reis. Wij willen reis naar Jaipur inkorten zodat een paar dagen langer in Jaipur kunnen blijven. Hij stelt, namens zijn baas, voor om Agra – Varanassi per auto te doen i.p.v. per trein. Dat heeft zeker voordelen, hebben we inmiddels ondervonden. Wij willen dat wel,hoewel een treinreis in India ook wel een belevenis is, weet ik uit ervaring. Het eerste gaat hij regelen. Wij zijn dus toch flexibel, zoals ons is beloofd. Het tweede gaat waarschijnlijk niet door, want wij willen niet bijbetalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudi en Willie

Actief sinds 12 Juli 2014
Verslag gelezen: 75
Totaal aantal bezoekers 9277

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Zomer 2014 India - Radjasthan - Varanassi

Landen bezocht: