Jhunjhunun - Reisverslag uit Jhunjhunūn, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu Jhunjhunun - Reisverslag uit Jhunjhunūn, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu

Jhunjhunun

Blijf op de hoogte en volg Rudi en Willie

21 Juli 2014 | India, Jhunjhunūn

Donderdag 17 juli
Jhunjhunu is een klein stadje. Zoals er waarschijnlijk honderden zijn in India. Het heeft geen bijzondere toeristische attracties en juist daarom vinden wij het een bezoek waard. De chauffeur brengt ons naar het centrum waar ook de markt is. Als we later op weg gaan naar Bikaner, blijkt er ook nog een soort zakencentrum te zijn. Op onze rondwandeling door de smalle straatjes worden we steeds gevolgd door een jongetje. Wat hij precies wil is niet erg duidelijk. Waarschijnlijk wil hij geld, maar waarom hij dat denkt te krijgen door ons te achtervolgen weet ik niet. We zien een poort in een rij gevels met en beeldje van een man en twee koeien erbovenop. We denken dat het misschien een tempeltje is en kijken even naar binnen. Het blijkt een soort appartementencomplex rond een binnenplein. Ik maak een foto en wacht even om er nog een te maken, want ik zie iemand naar buiten komen. Hij begroet ons vriendelijk en neemt ons mee de trap op om vanaf het dak te kijken. Het gaat er natuurlijk alleen om, om een paar Rupees te krijgen, maar neem het ze eens kwalijk.
De plaatselijke tempel is gewijd aan Vishnu en Ganesha, de god van voorspoed en rijkdom. Ganesha is de zoon van Vishnu en Parvati. Toen Vishnu perongeluk het hoofd van zijn zoon had afgeslagen, zweerde hij Parvatti om hem weer tot leven te wekken met het hoofd van het eerste het beste levende wezen dat ze tegen kwamen. Toevallig was dat een olifant. Sindsdien wordt de god Ganesha afgebeeld als baby met een olifantenhoofd.
In de tempel voert iemand een ritueel uit door melk en water te gieten over een bronzen cobra, vóór een beeldje van Vishnu, Ganesha en Parvati. Ik wordt uitgenodigd om het ritueel ook uit te voeren . Een beetje voorspoed en rijkdom is nooit weg natuurlijk. Dus ga ik door de knieën en giet wat water over de slang. Ik wordt beloond met een rode stip op mijn voorhoofd en met geluk en rijkdom in de toekomst natuurlijk. Voor dit moment voelen we ons al zeer rijk en gelukkig, als we rondlopen in de straatjes van dit Indiaase stadje.
De middag en rest van de dag rusten we in onze airco gekoelde hotelkamer uit van de indrukken tot nu toe en de drukkende warmte. Deze middag valt de eerste moessonregen. ’s Avonds is het een stuk koeler.

• 21 Juli 2014 - 08:13

Annie:

Tof dit soort belevenissen in een andere wereld.
    Van deze reis krijg je nooit spijt.

Groet Annie

• 22 Juli 2014 - 09:34

Marieke:

Leuk om juist de plekken te bezoeken die niet of minder toeristisch zijn.
    Geluk en rijkdom is altijd mooi meegenomen. Kan groot zijn maar soms ook heel klein!