Dinsdag 12 augustus Fotoshoot bij Kashi Mandir - Reisverslag uit Khajuraho, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu Dinsdag 12 augustus Fotoshoot bij Kashi Mandir - Reisverslag uit Khajuraho, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu

Dinsdag 12 augustus Fotoshoot bij Kashi Mandir

Blijf op de hoogte en volg Rudi en Willie

14 Augustus 2014 | India, Khajuraho

Met de directeur van de Stichting Kashi Mandir heb ik afgesproken dat ik vandaag foto’s zal maken op de school van dr. Prabhat. Ook zijn we door de kok van ons hotel, bij hem thuis uitgenodigd.
Die kok is een aardige man. Op de een of andere manier hebben wij iets speciaals met hem. Misschien omdat we verteld hebben dat onze dochter ook kok is. Hij bedient ook en komt altijd bij ons aan tafel een praatje maken. Hij verteld ons over zijn familie. Hij heeft twee dochters die naar school gaan en een zoontje van twee. Op z’n zevende is hij bij de eigenaar van dit hotel komen werken, nadat zijn ouders waren overleden. Hij heeft een salaris van Rp. 4.000 + 40% van de fooienpot. Zijn maandelijkse uitgaven zijn Rp. 6.000 incl Rp. 2.000 schoolgeld voor zijn kinderen. Óf de fooienpot is goed gevuld, of hij heeft een chronisch probleem. Waarschijnlijk van allebei een beetje. Hij vertelde tenminste dat z’n baas af toe hielp. Op een avond heeft hij speciaal voor ons een speciale maaltijd gemaakt met chapati (plat brood), groentebiryani (soort nasi goreng met groente), dal (linzen), gemengde groenten en een speciaal gerecht met een soort knolletje, dat gekookt een beetje naar aardappel smaakt maar een heel andere structuur heeft. Alles natuurlijk met kruiden (masala) en komijn. Toen hij ging koken mochten we kijken in de keuken en foto’s maken.
Tenslotte staat er nog een uitstapje naar een waterval op het programma.
We vertrekken om 8.00 uur vanaf het hotel zodat ik om half negen op de school kan beginnen met de fotoshoot. Als we bij de school komen is dr. Prabhat bezig met de bouwvakkers, maar er zijn noog geen leerlingen. De lessen beginnen pas om half elf.
We besluiten het programma om te gooien. Eerst naar de watervallen. Om elf uur de afspraak met de kok en daarna terug naar de school.
Naar de waterval blijkt een uur rijden met de motorriksja. Dat wordt krap in het schema. Te meer omdat een gids verplicht blijkt. Er zijn een paar jaar geleden een paar ongelukken gebeurd waarvan enkele met dodelijke afloop.
De waterval is ontstaan doordat een rivier door een 4 miljoen jaar oude vulkaankrater stroomt. In een heel breed gebied heeft de rivier zich een weg gesleten door het vulkanisch gesteende. Op een aantal stort het water zich naar beneden. De vulkaankrater zelf schijn diep te zijn, maar staat vol water. Mooi stukje natuurgeweld.
Met de kok hebben afgesproken in het dorp. Het mocht niet in het hotel. Waarom is niet helemaal duidelijk. Misschien heeft zijn baas bezwaren als hij ons thuis voor een lunch uitnodigt. Als we, iets later dan afgesproken, maar dat kan in India geen bezwaar zijn, op het ontmoetingspunt aankomen, is er niemand. We wachten een kwartier maar besluiten dan te vertrekken naar de school, waar we, voor de tweede keer vandaag, hartelijk worden ontvangen. We krijgen thee masala aangeboden, thee met kruiden.
Er zijn 5 klaslokalen. Kinderen gaan vanaf 4 jaar naar school en zitten per leeftijdsgroep bij elkaar. Ze krijgen veelal individueel les vanwege niveauverschillen. Zeker op latere leeftijd zijn er ook zij-instromers. Kinderen van 10 -12 jaar die pas op school komen. Zoals onze kok, die op 7 jarige leeftijd twee jaar naar school is geweest. Er zijn 4 onderwijzeressen en 1 onderwijzer. Als ik een lokaal binnenkom, staan de kinderen allemaal op om me te begroeten. Ik maak foto’s van de hele groep en van individuele kinderen of in kleine groepjes. Om 12.00 uur is het lunchtijd. De kinderen hebben van huis chapati’s meegebracht. Meestal worden chapati’s gegeten met dal. Dat heb ik hier niet gezien. Er zijn plannen om in de toekomst schoolmaaltijden te verstrekken zodat de maaltijden meer gevarieerd zijn. Een aantal oudere kinderen neemt niet deel aan de lunch. Ze zeggen dat ze geen trek hebben.
Na de lunch neem ik nog wat foto’s van de bouwvakkers die een kozijn aan het stellen zijn. Met schietlood! Ik weet nog net wat dat is.
We moesten vanmorgen om 10.00 uur uitchecken. Onze bagage is naar een andere kamer gebracht zonder airco maar we kunnen wel douchen voor we gaan eten en om 22.uur opgehaald zullen worden om naar het station te gaan. Volgens plan vertrekt onze trein om 23.40 uur en zijn we morgen om 10.50 in Varanasi.

• 14 Augustus 2014 - 16:03

Ingrid Jansen:

Door omstandigheden heb ik niet alles gelezen.
    maar ik wil jou Rudi feliciteren met je verjaardag, een verjaardag om nooit te vergeten, zover van huis
    al je toekomstige verjaardagen zal je aan deze blijven herinneren
    klopt het dat jullie morgen weer richting ons "kikkerlandje" gaan?
    goede reis en tot ziens
    groetjes Ingrid