Woensdag 6 augustus Fatehpur Sikri - Reisverslag uit Fatehpur Sikri, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu Woensdag 6 augustus Fatehpur Sikri - Reisverslag uit Fatehpur Sikri, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu

Woensdag 6 augustus Fatehpur Sikri

Blijf op de hoogte en volg Rudi en Willie

07 Augustus 2014 | India, Fatehpur Sikri

Op weg naar Agra brengen we en bezoek aan Fatehpur Sikri. Deze stad werd in 1571 gebouwd door de grote Mogolkeizer Akbar. Het was 14 jaar lang de hoofdstad van het Mogol keizerrijk, dat zich aan het einde van de van de 17de eeuw uitstrekte over bijna het hele Indiase subcontinent. Na het schijnt werd de stad verlaten vanwege watergebrek.
Vanaf een parkeerplaats gaan we met een oude Indiase bus naar de verlaten ommuurde stad. Fatehpur Sikri was geen stad voor het gewone volk. Tenminste, daar is nu niets meer van te zien. De gebouwen die er nu nog staan, zijn paleizen, schatkamers en verblijven voor de haremvrouwen. Hoewel hier en daar wel het een en ander in verval is geraakt, maken de prachtig, met allerlei patronen bewerkte wanden en pilaren van rode zandsteen, toch wel diepe indruk. Het geheel doet enigszins denken aan de verlaten ruines van Angkor Wat in Cambodja, die we een paar jaar geleden bezochten.
Prachtig is het Diwan i Khas, een gebouw waarvan niet bekend is waarvoor het oorspronkelijk diende. Het gebouw is niet zo groot. Ik schat zo’n 6 x 6 meter. Op de eerste verdieping is een galerij langs de vier wanden, die van hoek tot hoek zijn verbonden door een gang. De kruising in het midden wordt ondersteund door een pilaar met rondom kraagstenen. Dit levert een heet opmerkelijk beeld op van een verdieping waar je alleen van hoek naar hoek kunt lopen.
Ook opmerkelijk is de dakbedekking op een aantal gebouwen. Deze zijn belegd met zandstenen platen waarin namaak dakpannen zijn gehouwen. Voor de bouwkundigen: zogenaamde paters en nonnen. Maar dan uitgehouwen in een natuursteen plaat. Andere daken zijn belegd met blauwe geglazuurde dakpannen, waarvan er velen zijn beschadigd
Even buiten de muren van de oude stad is de keizerlijke vrijdag-moskee. Deze moskee is eigenlijk één grote binnenplaats met een poort waar Akbar, via steile trappen, naar binnen kwam en waar wij nu ook door mogen lopen. Tegenover de poort is een grote open halve koepel, de eigenlijke gebedsruimte. Van hier uit lopen zuilengalerijen rond het hele complex. Een helft van deze galerij wordt in beslag genomen door graven. Een soort marmeren of natuurstenen doodskisten. Sommigen staan ook buiten. Het middelpunt van deze begraafplaats is een witmarmeren graftombe van de soefi heilige Sheikh Salim Chrishti. Hij wordt nog steeds hevig vereerd onder een baldakijn van sandelhout ingelegd met paarlemoer. We mogen binnen natuurlijk niet fotograferen maar we worden wel met een soort plumeau van pauwenveren, gemaand om een donatie op het graf te werpen.
Dit versteende monument opent toch weer een nieuwe blik op het rijke verleden van India en met name op het Mogolrijk. Het is en voorproefje van wat we morgen gaan zien in Agra: De Taj Mahal.
Dit is het einde van onze rondreis door Rajasthan. Eigenlijk hebben we Rajasthan al verlaten bij Fatehpur Sikri en zijn we de volgende deelstaat binnengereden: Uttar Pradesh. Hier begint het tweede deel van onze reis. Van Agra naar Varanasi.
Ons hotel hier in Agra heet de “Taj Inn”. Dat lijkt me wel toepasselijk als voorbereiding voor morgen. Om 5.45 uur moeten we klaar staan, zodat we om 6.00 uur de zon kunnen zien opkomen bij de Taj Mahal.