Donderdag 31 juli Forten van Amber en Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu Donderdag 31 juli Forten van Amber en Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu

Donderdag 31 juli Forten van Amber en Jaipur

Blijf op de hoogte en volg Rudi en Willie

31 Juli 2014 | India, Jaipur

Vandaag is weer forten-dag. Zoals al eerder vermeld heeft elke zichzelf respecterende stad in Rajasthan zijn eigen fort omdat de plaatselijke Rajputs tussen, pak weg 1200 en 1800 elkaar bestreden of hun zonen een nieuwe stad voor zichzelf wilden stichten.Jaipur en Amber hebben elk zelfs twee forten. Een groot fort en een kleinere erboven, die het grote moet beschermen.
Hoewel elk fort natuurlijk iets eigens en specifieks heeft, hebben we het langzamerhand wel gehad met de forten. Goed dat Jaipur de laatste grote stad is, die we bezoeken in Rajasthan. Over grote stad gesproken. Jaipur heeft ongeveer 4,5 miljoen inwoners, zoals de meeste grote steen die we bezocht hebben, Bikaner, Jaisalmer, Jodpur, Udaipur, rond de 4 miljoen inwoners hebben. Ter vergelijking: Amsterdam zit net boven de 800.000 (de metropool Amsterdam (?) claimt 2,3 miloen inwoners)en Rotterdam heeft er iets meer dan 616.000.
Het fort van Amber is wel de moeite van een bezoek waard. Al is het alleen al vanwege de “spiegelzaal“ . De wanden en plafonds van deze zaal en de omliggende gangen zijn bezet met bloemmozaïeken van spiegeltjes. Kun je je voorstellen wat dat voor een effect heeft, als je daar kaarsen aansteekt. Deze zaal was vroeger de audiëntie-zaal, waar de maharaja zijn bezoek ontving.
Het Nahargarh-fort in Jaipur is iets minder indrukwekkend. Vooral omdat het niet is onderhouden. De muren zijn beschilderd met bloemmotieven op een gele ondergrond. Op veel plaatsen zijn de wanden en de schilderingen echter bekrast met namen e.d. in de trant van “Ik was hier” enz. Doodzonde! We werden hier overigens weer hinderlijk gevolgd door een bewaker, die probeerde gids te spelen, maart met z’n Engels niet verder kwam dan “All Jaipur”. Uiteindelijk wisten wij hem te ontlopen. Niet vanwege die paar rupees, die hij aan ons probeerde te verdienen (hoogste nee half tot één Euro) maar gewoon uit ergernis. Af en toe lijkt het wel Egypte. Proberen een dienst op te dringen, die je niet wilt en daar dan geld voor vragen. Hoogst irritant!
We hebben nog een ommetje gemaakt over de muren van het fort.De stadswallen of kasteelmuren slingeren zich als een mini-chineese muur door de heuvels. Het is vandaag een erg warme dag. Vanmorgen scheen de zon behoorlijk fel. Daarna was het wat meer wisselend bewolkt. Maar als je op de wallen van het fort in de volle zon loopt, ben je binnen de kortste keren doorweekt. Dus na de lunch in de snackbar bij het fort, terug naar het hotel en douchen.