Delhi - Jhunjhunun - Reisverslag uit New Delhi, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu Delhi - Jhunjhunun - Reisverslag uit New Delhi, India van Rudi en Willie Campschroer-Scholten - WaarBenJij.nu

Delhi - Jhunjhunun

Blijf op de hoogte en volg Rudi en Willie

21 Juli 2014 | India, New Delhi

Woensdag 16juli
Vandaag gaan we met de auto naar Jhunjhunun. Ongeveer halverwege Bikaner in het westen van Rajasthan. Omdat we dus weinig plaatsen bezoeken is er niet zoveel te vertellen. Ik had hier eigenlijk een verhaaltje willen schrijven over het verkeer op de Indiase wegen maar ik laat dat maar even achterwege omdat ik vreselijk achterlig met schrijven van de dagelijkse verslagen.Op het moment dat ik dit schrijf is het zaterdagavond en vertrekken we morgen naar Jaisalmer. Dat houden jullie dus allemaal nog te goed. Het enige vermeldenswaardige is dat we onderweg een lekke band kregen. Ded chauffeur had al een paar keer bezorgd zijn portier geopend om naar de achterband te kijken. Het is overigens een uitstekende chauffeur en ook nog een aardige gids. Bij een benzinepomp werd de band in no time gerepareerd. Kom daar in Nederland eens om. Wegenwacht bellen; wachten in de regen; bbrrr!!
Op een bepaald gedeelte van de route zagen we heel veel steenfabrieken langs de weg. Omdat we net naast een van de fabrieken gingen lunchen, ben ik even het terein opgelopen om wat foto’s te mken.
Het was een grote veldoven, die op dat moment leeggehaald werd. Veldovens worden bij ons, voorzover ik weet, al sinds de eerste wereldoorlog niet meer gebruikt. Er werd een vrij zachte steen gebakken. Dat bleek ook wel toen we later Fatehpur kwamen. Uit het onderste deel van de gevels (wat wij trasraam noemen) waren de bakstenen, voor een deel, gewoon uit het metselwerk gespoeld.
Al het lossen en laden van de stenen wordt met de hand gedaan
De mannen die hier werken, slapen op het fabrieksterrein. Hun slaapplaats bestaat uit een kaal hok met een bakstenen verhoging als slaapplaats.
Ik heb geen persoonlijke bezittingen gezien, misschien in het plastic zakje aan de muur? Waarschijlijk slapen ze in de kleren waarin ze werken. Als je niet gezien heb geloof je het niet.
Leuk eenvoudig schoon hotelletje, waar alles naar behoren werkt. We dineren in het hotel en hebben verder ’s avonds rust.

• 22 Juli 2014 - 09:30

Marieke:

Leuke foto's! Ik heb het vermoeden dat het daar in de steenfabrieken inderdaad wel iets anders aan toe gaat dan hier. Je kunt je toch niet voorstellen dat die mannen daar slapen zo hoor!